Menü Kapat

Obezite Cerrahisi

Obezite cerrahisinde dünyada en sık yapılan ve bilimsel olarak etkinliği kanıtlanmıs  girişim Tüp Mide Ameliyatıdır ve yaygın olarak “Mide Küçültme Ameliyatı” olarak bilinir.

Obezite Cerrahisi ( Tüp Mide Ameliyatı )

Tüp mide ameliyatında mide, adeta muz gibi ince uzun bir tüpe çevrilir ve hacminin %80 ini kaybeder. Laparoskopik olarak yani kapalı ameliyat yöntemiyle midenin yüzde 80’ini kesip çıkarılıyoruz. Amacımız  midenin gıda alımını  kısıtlamak , özellikle fundustan salgılanan ghrelin ( açlık hormonu) hormonunun salınımını azaltmak ve  çok düşük düzeyde olsa da gıda emilimini azaltmak olup ameliyatın bu 3 etkide başarısı bilimsel olarak kanıtlanmıştır .

Tüp Mide Ameliyatı iştah azaltır mı ?

Evet tüp mide ameliyatı olanların iştahı azalıyor. Ayrıca henüz kilo kaybı bile olmadan insülin direnci kırılmış oluyor hızlı ve etkin bir şekilde kilo kaybı gerçekleşiyor..

Tüp mide ameliyatı ortalama 1, 5 saatte gerçekleştiriliyor. Hastalar ameliyat sonrası 3 gün hastaneden takip edildikten sonra önerilerle taburcu ediliyor. Bu ameliyat sonrası midenin çıkış ve giriş bölümü korunduğu ve sindirim sistemindeki devamlılık aynen sağlandığı için tüp mide ameliyatı sonrası riskler düşük ve bazı istenmeyen yan etkiler çok az olarak görülmektedir.

Mide Küçültme Ameliyatı kimlere yapılır ?

Tüp mide ameliyatı olanlar aşağıdaki şartları taşımak zorunda:

• Vücut kitle indeksi 40 kg/m²’nin üzerinde (morbid obez yani ileri derecede obez) olanlar.
  • VKİ’si 35-40 arası olup aşırı şişmanlığa bağlı tip 2 şeker hastalığı, hipertansiyon, astım , koah akciğer rahatsızlıgı olanlar , koroner arter hastalığı, uyku apnesi  gibi sorunları olanlar da morbid obez olarak kabul edilir ve bu ameliyata uygundurlar özellikle bu hasta grubu sadece kilo vermekle kalmaz yandaş hastalıklarından  % 80 oranında kurtularak sağlıklı yaşama adım atmış olurlar .

Mide Küçültme Ameliyatı ile kaç kilo verilir ?

Tüp mide ameliyatı olanlar, ameliyattan 2 yıl sonra fazla kilolarının yüzde 60-80 ’ını kaybetmiş olurlar. Özellikle kilo vermede gastrik bypass’a (mide bypass) neredeyse eşdeğer düzeyde etkilidir.

Tüp mide ameliyatı sonrasında yeniden kilo alma oranı ise yüzde 10- 15’ler düzeyinde tabi bu durum kurallara uymayan dikkat etmeyen ve eski yeme alışkanlıklarına dönen hastalarımız için gecerli ,hatta maalesef bu hastalarımızın ameliyat olunmasına rağmen % 5 -10 olasılıkla tekrar morbid obez olması  bile  mümkün. Bu nedenle tüp mide ameliyatı olanların yeniden kilo almasını engellemek için hastanın yakını takibinin yapılması büyük önem taşıyor.

Mide Küçültme Ameliyatının riskleri nelerdir ?

Mide küçültme ameliyatlarında çok nadiren de olsa komplikasyonlar gelişebiliyor fakat morbid obez hasta grubunda  herhangi bir major batın cerrahi girişimi komplikasyon oranı tup mide ameliyatından daha az değilidir. Örnek verecek olursak bir morbid obez hastanın safra kesesi ameliyatında komplikasyon oranları ile tüp mide ameliyatından az değilidir .Tüp mide ameliyatın ölüm riski safra kesesi ameliyatı kadardır. Tüp mide ameliyatı sonrası kanama ya da kaçak gibi yüzde 1’ oranındadır ve komplikasyonlara zamanında mudahele edilmesi durumunda yaşamı tehdit edebilecek durumlar gelişmesi cok nadir bir durumdur.

Önemli olan bu komplikasyonlar oluşursa, derhal anlaşılması  gereken düzeltme girişiminin acilen ve efektif bir şekilde uygulanmasıdır.

Tüp mide ameliyatları majör cerrahi yani büyük cerrahi ameliyatlarıdır. Diğer tüm büyük cerrahi ameliyatlarında olduğu gibi ameliyat sonrası çeşitli riskler de bulunur. Tüp mide ameliyatı riskleri kişinin hastanın yaşı ve kilosu arttıkça artmaktadır.

Bilinmelidir ki obezite ameliyatları estetik amaçla yapılan ameliyatlar değildir ve olmamalıdır! Morbid obez hastaların, obeziteye bağlı olarak yaşam süreleri 10-15 yaş kısaldığından obeziteye bağlı riskler, tüp mide ameliyatı risklerinden çok büyük oranda fazladır.

Mide küçültme ameliyatı olan morbid obez kişilerde diğer sağlık sorunlarına bağlı riskler, örneğin şeker hastalığı , tansiyon , koah ve akciğer hastalıkarı , uyku apnesi , karaciğer yağlanması, böbrek hastalıklarına yakalanma riski azalır ve  mevcut hastalıkları olanlarda %80 -100 oranında iyileşmeler görülür. Dolayısıyla obezite cerrahisi hem riski az,hem sağlıga kavuşturan  hem de diğer ameliyatların riskini azaltan bir ameliyattır.

Obezite Cerrahisi ile 58 kilo veren hastamız
70 kilo